Vanhemmat pantiin myös tuumailemaan: miksi koulua käydään ja mitä tietoja ja taitoja koulussa pitäisi oppia? Vanhemmilla nousivat tärkeimmiksi tavoitteiksi seuraavat: keskeisten tietojen ja taitojen oppiminen, yleissivistys ja se, että oppii tulemaan toimeen muiden kanssa. Tiedoista ja taidoista tärkeimmiksi nousivat ajattelutaidot, sosiaaliset taidot ja laaja kielitaito, tasavahvoina. Myös työskentelytaidot ja sisu nousivat esille. Vanhempien ryhmissä pähkäilemät asiat kiinnitettiin ala-aulan puuhun, josta tuli nyt Kohti OPSia -puu!
Ryhmissä tuumailua...
Vanhempien OPS-puu
Oppilaiden unelmakouluja:
MISSÄ OLOSUHTEISSA OPIT PARHAITEN
- kun on hauskaa, käytännön
tilanteissa ( fy / ke, käytännön demoja)
- hiljaisuudessa, rauhallista
- ajankohtaisten esimerkkien avulla
- keskustellen (ope / opp)
- mieluisa oppimisympäristö ( kasvit,
sisustus, tunteja ulkona )
- älytauluja
- käytäntöä
- oman tekstin tuottamista
- kielessä puhumista
- vaihtelevat opetusmenetelmät,
rentoutta
- ei saa olla kiire
MIKSI KOULUA KÄYDÄÄN
- tulevaa työelämää varten
- että pärjäisin elämässä
- jos en kävisi koulua, olisin aika
sivistymätön
MILLÄ TAVOIN OPIT PARHAITEN
- kirjoittaen – kertaamalla
- paritöinä – lukemalla –
tutkimalla
- kuvista – kokeilemalla
- käytännössä
Unelmakouluruno
Unelmakoulussa unelmat toteutuu,
Kaikki yhdessä relaa, ei tarvi
kenenkään delaa.
Luokissa on kivaa, joku salaa tekee
pilaa,
opettajat opettaa, koulua kukaan ei
halua lopettaa.
Siivoojat siistinä koulun pitää,
puutarhassa kasvit alkaa itää.
UNELMAKOULU
Koulusta pitäisi saada houkutteleva
paikka tulla aamuisin. Houkuttelevuutta lisäisivät värikkäät
seinät, pehmeät huonekalut ja raikkaat kasvit (vaikuttaisi
myönteisesti myös opejen mielialaan). Taidetta seinillä ja
tietyillä tunneilla (esim. kuvis) mahdollisuus kuunnella hiljaista
musiikkia. Opiskelu voisi tapahtua esim. lattialla istuen, ison
pöydän ääressä pehmeillä tuoleilla istuen ja kuulokkeista
musiikkia kuunnellen. Oppikirjat voitaisiin korvata tableteilla ja
tietokoneilla, tosin myös sellaista mielipidettä löytyy, että ATK
– tunteja vain harvoin ja perinteistä vuorovaikutteista opetusta
ilman minkäänlaisia sähköisiä opetusvälineitä.
Tunnit ovat pääsääntöisesti
sopivan mittaisisa, mutta virikkeellisiä pidempiä välitunteja
kaivataan. Liikunnan lisääminen on monen toive. Myös ulkona
tapahtuva oppiminen kiinnostaa, erityisesti teemaretket esimerkiksi
biologiassa ja monet haluaisivat KOKO KOULUN retkiä lisättäväksi.
Paremmasta ruuasta esitetään myös
toiveita, myös välipalat olisivat tervetulleita, vaikka jokin
hedelmä. Nälkäisenä ei opi!