keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Kevätkahvilassa OPSia kohti

Kevätkahvilan 2015 pääteema oli uuden opetussuunnitelmaprosessin esittely: kerroimme OPSin perusteista, oppilaiden ajatuksia koulunkäynnin tärkeydestä ja tavoitteista. Esillä oli oppilaiden ajatuksia niin kuvataidetöiden, mielipiteiden, runojen kuin ysiluokan tyttöjen tekemän haastatteluvideonkin kautta.
Vanhemmat pantiin myös tuumailemaan: miksi koulua käydään ja mitä tietoja ja taitoja koulussa pitäisi oppia? Vanhemmilla nousivat tärkeimmiksi tavoitteiksi seuraavat: keskeisten tietojen ja taitojen oppiminen, yleissivistys ja se, että oppii tulemaan toimeen muiden kanssa. Tiedoista ja taidoista tärkeimmiksi nousivat ajattelutaidot, sosiaaliset taidot ja laaja kielitaito, tasavahvoina. Myös työskentelytaidot ja sisu nousivat esille. Vanhempien ryhmissä pähkäilemät asiat kiinnitettiin ala-aulan puuhun, josta tuli nyt Kohti OPSia -puu!
 Ryhmissä tuumailua...



 Vanhempien OPS-puu


 Oppilaiden unelmakouluja:
 
MISSÄ OLOSUHTEISSA OPIT PARHAITEN

- kun on hauskaa, käytännön tilanteissa ( fy / ke, käytännön demoja)
- hiljaisuudessa, rauhallista
- ajankohtaisten esimerkkien avulla
- keskustellen (ope / opp)
- mieluisa oppimisympäristö ( kasvit, sisustus, tunteja ulkona )
- älytauluja
- käytäntöä
- oman tekstin tuottamista
- kielessä puhumista
- vaihtelevat opetusmenetelmät, rentoutta
- ei saa olla kiire
 
MIKSI KOULUA KÄYDÄÄN

- tulevaa työelämää varten
- että pärjäisin elämässä
- jos en kävisi koulua, olisin aika sivistymätön
 
MILLÄ TAVOIN OPIT PARHAITEN

- kirjoittaen – kertaamalla
- paritöinä – lukemalla – tutkimalla
- kuvista – kokeilemalla
- käytännössä
 
Unelmakouluruno

Unelmakoulussa unelmat toteutuu,
Kaikki yhdessä relaa, ei tarvi kenenkään delaa.
Luokissa on kivaa, joku salaa tekee pilaa,
opettajat opettaa, koulua kukaan ei halua lopettaa.
Siivoojat siistinä koulun pitää, puutarhassa kasvit alkaa itää.

 
UNELMAKOULU

Koulusta pitäisi saada houkutteleva paikka tulla aamuisin. Houkuttelevuutta lisäisivät värikkäät seinät, pehmeät huonekalut ja raikkaat kasvit (vaikuttaisi myönteisesti myös opejen mielialaan). Taidetta seinillä ja tietyillä tunneilla (esim. kuvis) mahdollisuus kuunnella hiljaista musiikkia. Opiskelu voisi tapahtua esim. lattialla istuen, ison pöydän ääressä pehmeillä tuoleilla istuen ja kuulokkeista musiikkia kuunnellen. Oppikirjat voitaisiin korvata tableteilla ja tietokoneilla, tosin myös sellaista mielipidettä löytyy, että ATK – tunteja vain harvoin ja perinteistä vuorovaikutteista opetusta ilman minkäänlaisia sähköisiä opetusvälineitä.

Tunnit ovat pääsääntöisesti sopivan mittaisisa, mutta virikkeellisiä pidempiä välitunteja kaivataan. Liikunnan lisääminen on monen toive. Myös ulkona tapahtuva oppiminen kiinnostaa, erityisesti teemaretket esimerkiksi biologiassa ja monet haluaisivat KOKO KOULUN retkiä lisättäväksi.

Paremmasta ruuasta esitetään myös toiveita, myös välipalat olisivat tervetulleita, vaikka jokin hedelmä. Nälkäisenä ei opi!

-EL-