Ensimmäisenä
päivänä kävimme eri luokissa katsomassa, mikä oli projektien
aiheena. Luokat 1-3 seurasivat opetusta vanhan ajan suomen kielestä
ja sen kehittäjästä Mikael Agricolasta. Yksi hänen teoksistaan
oli Abckiria, johon kuuluu luku- ja kirjoitusohjeiden lisäksi
muunmuassa kymmenen käskyä, Isä meidän -rukous, kasteen, ripin ja
ehtoollisen sakramentit.
Yläkoulun
oppilaat työskentelivät projektin parissa. Osa tutki suomalaista
keksintöä, kuten pesäpalloa, osa Sandra-sääskeä ja sen lentämää
matkaa ja loput suomalaisia perineruokia. Ensimmäisenä päivänä
he seurasivat pohjustusopetusta projektia varten, suunnitelivat
työntoteutusta ja ehtivät jo hieman edistymään projekteissaan. 9.
luokkalaiset tekivät uutisluokkaprojektia nuorten lukuharrastuksista,
tietokonekasaamisesta ja some-videota.
Seuraavana
päivänä ryhmät työstivät projektejansa jo vinhalla vauhdilla.
Ruokaryhmät tekivät lappilaisia, itä- ja länsisuomalaisia
perinneruokia, kuten karjalanpiirakoita, kampanisuja, kala- ja
lihakeittoa, rieskoja ja rahkapullia.
Keksintöryhmiä oli kolme, joista yksi valitsi aiheeksi pesäpallon.
He sorvasivat pesäpallomailaa oikeaan muotoon, maalasivat räpylän
valkoiseksi ja pallon sinivalkoiseksi. Toinen ryhmä kehitti mölkyn,
ja alkuun mitoittivat palikat sopiviin kohtiin. Kolmas ryhmä
työskenteli kahootin parissa.
Santra-sääksestä
tehtiin myös kolme eri projektia. Osa tutki Santra-sääksen sekä
muiden sääksien lentoennätyksiä. Jotkut tekivät sääksestä
luurankomallia rautalangasta. Kolmas ryhmä kirjoitti
Santra-sääksestä englanninkielistä artikkelia.
Viimeisenä
päivänä projektit olivat jo hyvin edistyneet. Kotitalousluokassa
syötiin aamupalaksi edellisen päivän herkkuruokia. Keksintöryhmät
viimeistelivät töitään aiheenomaisella tekstillä, kun räpylä,
pesäpallo, -maila ja mölkky olivat maalauksesta kuivuneet. Myös
malli Santra-sääksestä, ja muut tuotokset aiheesta olivat valmiit.
Luokat
1-3 tutustuivat museoon, jossa opas esitteli pettuleipää, kuluneita
kenkiä ja vanhoja vaatteita. Koulumuseossa taas harjoiteltiin
rihvelitauluille kirjottamista ja kuunneltiin tarinoita ja satuja,
joita pohdittiin yhdessä.
Luokat 1-3 olivat kirkolla, jossa he soittivat urkuja, kiertelivät
kirkon eri paikoissa, kuten kirkontornissa ja kuuntelivat papin
puhetta kirkon histroiasta. He myös tutustuivat hautausmaahan ja
siellä oleviin hautoihin sekä rautaristeihin.
Luokat 4 ja 5 olivat
yritystensä tuotteiden parissa. Yhden palveluyrityksen nimi oli
Kauneushoitola, joka tarjosi käsi-, hartiahierontaa, letitystä,
kynsien lakkausta ja kasvomaaleja. Jopa Marttilan Timo lupautui
asiakkaaksi! Toinen yritys oli nimeltään Puukkoveljekset, he
veistivät ja hioivat puisia voiveitsiä, joiden hinnaksi oli
asetettu 2 euroa. Aamun aikana he veistivät jo 14 voiveistä ja
päivän loputtua heillä oli yli 30 kappaletta. Yksi yritys
koristeli kierrätyspulloja, keräsi kukkia ja kirjoitti runoja.
Näiden lisäksi oli myös Mehupojat, joiden erikoisuutena oli
erilaiset mehut sekä koristellut tikut. Kaikkien yritysten
tuotteiden hinnat pyörivät noin euron tai kahden välillä, ja
niitä sanottiin myytävän kevätkahvilassa.
Kysyin myös oppilailta, millaiselta viikko on tuntunut, johon vastattiin, että omien
tuotteiden suunnitteleminen oli rentoa, ja koulussa oleminen oli
hauskempaa ja innostavampaa kuin normaali opiskeluarki.
J.V., M.S., 9.lk.